Leads Genereren: 10 tips voor kwalitatief goede leads

Leads genereren is een belangrijk onderdeel binnen ieder bedrijf. Ook al hebben de ondernemers het zelf niet altijd door. Daarom delen we in dit artikel waarom leads genereren belangrijk is, behandelen we veelgestelde vragen en geven we tips die jij direct kunt toepassen. De tips die in dit artikel aan bod komen zijn:

  1. Creëer een onweerstaanbaar aanbod
  2. Geef een garantie
  3. Maak een gratis weggever
  4. Kwalificeer jouw leads
  5. Bouw een geautomatiseerde funnel
  6. Genereer traffic
  7. Optimaliseer door A/B splittesten
  8. Campagne based marketing
  9. Bouw een viraliteit systeem
  10. Verhoog jouw sales conversie

Ben je visueel ingesteld? Klik dan hier om toegang te krijgen tot de ZLG video training

Waarom leads genereren belangrijk is

Voor we jullie in het diepe gooien, is het belangrijk om te weten WAAROM leads genereren zo belangrijk is. Wist je bijvoorbeeld dat 50% van de ondernemers binnen 5 jaar tijd stopt? Niet omdat zij succesvol hun bedrijf verkopen, maar omdat zij MOETEN stoppen door een tekort aan klanten.

De meeste ondernemers zijn druk bezig met nieuwe features van hun product, de customer journey, klant cadeau’s enzovoort. Dit is allemaal waardevol, maar je hebt er NIETS aan als jouw bedrijf nog niet vol zit met klanten.

Eerst verkopen, dan leveren. Jouw dienst optimaliseren is leuk (en super waardevol), maar heeft geen enkel nut als je GEEN (of te weinig) KLANTEN HEBT. Focus dus op één ding: het verkopen van jouw product of dienst. En dat doe je door:

  1. Leads te genereren
  2. Sales gesprekken te closen

Vervolgens heb je alle tijd om te zorgen voor een geweldige klant levering- en ervaring. 

Onze conclusie: leads genereren is de belangrijkste taak binnen jouw bedrijf. Daarom geven we hieronder 10 concrete tips die jij direct toe kan passen op jouw bedrijf. Wil je wat dieper ingaan op dit onderwerp? Bekijk dan onze gratis Zelf Leads Genereren training!

Tip 1: creëer een onweerstaanbaar aanbod

Leads genereren heeft pas nut als jij jouw product of dienst kan verkopen. Het creëren van een onweerstaanbaar aanbod is hierin cruciaal. Als jij kunt kiezen tussen 2 opties: 

  1. “Afvaltraject om gewicht te verliezen”
  2.  “In 4 weken een sixpack zonder jezelf te verhongeren of wij betalen betalen jouw investering 2x terug”

Welke kies jij? Waarschijnlijk de tweede. Waarom? Omdat dit aanbod simpelweg onweerstaanbaar is. Beide bieden hetzelfde aan: een afvaltraject om gewicht te verliezen. Maar, de ene speelt in op de diepste verlangens van de potentiële klant, terwijl de andere simpelweg het product weergeeft.

Het tweede aanbod werkt goed om een aantal redenen: 

  1. De ideale situatie: je hebt eindelijk de sixpack waar je altijd van droomde
  2. Snel resultaat: binnen 4 weken een sixpack!
  3. Weinig moeite: je hoeft jezelf niet eens te verhongeren

Ieder goed aanbod bestaat uit het in kaart brengen van de droomsituatie, een (in de ogen van de potentiële klant) hoge slagingskans, snelle resultaten en weinig moeite. En hoe beter jouw aanbod, hoe makkelijker jij leads gaat genereren.

Zelf leads genereren - formule onweerstaanbaar aanbod

Tip 2: geef een garantie

Je kunt jouw aanbod nóg beter maken door een garantie te geven. De garantie wordt gebruikt om de laatste twijfels bij de potentiële klant weg te nemen. De 3 meest voorkomende garanties zijn:

  1. Resultaat garanties: als jij [resultaat] niet behaalt in [deadline], krijg jij [garantie]
  2. Tevredenheid garanties: als jij niet tevreden bent krijg jij [garantie]

Beide garanties werken over het algemeen erg goed. In het eerste geval beloof je een resultaat dat meer waard is dan de investering. Deze gebruiken wij bijvoorbeeld ook bij Zelf Leads Genereren: “verdien jouw investering 2x terug of we werken gratis”.

De tweede garantie is voor sommige doelgroepen nóg aantrekkelijker. Hierbij geef je simpelweg aan dat zijn hun geld terugkrijgen als ze niet tevreden zijn. Klanten kunnen in dit geval zelf bepalen wanneer zij tevreden zijn. 

Een argument dat we vaak horen is: ja, maar wat als iedereen zijn geld terug wil? Dan is je product of dienst niet goed genoeg. Als jij klanten omver blaast met jouw product of dienst, levert een garantie meer omzet dan het je kost. Als jij leads genereren serieus wil nemen, is een garantie daar een belangrijk onderdeel van.

Leads genereren door een garantie

Tip 3: maak een gratis weggever

Vroeg jij jouw vriend of vriendin gelijk verkering tijdens jullie eerste ontmoeting? Waarschijnlijk niet. Voor de vrijgezellen: lijkt jou dit een goed idee met je crush? Waarschijnlijk niet. Het is veel handiger om eerst een praatje te maken, een complimentje te geven en langzaam naar een telefoonnummer toe te werken. Vervolgens ga je stap voor stap naar de eerste date toewerken. En na een tijdje te daten, besluit je hem of haar uiteindelijk verkering te vragen. Toch?

Mijn vraag aan jullie: waarom denken jullie dat dit in je business anders werkt? Waarom vraag je potentiële klanten wél direct ten huwelijk?! Mensen kopen gemiddeld pas na 7 contactmomenten. Daarom wil je zoveel mogelijk contactmomenten creëren, voor je overgaat tot verkoop.

Daarom is het verstandig eerst iets gratis weg te geven, in ruil voor de contactgegevens van de bezoeker. Vervolgens kun je iemand overdonderen met waarde, digitale contactmomenten creëren en een band opbouwen. Hiermee ga je veel méér leads genereren.

Popup gratis training zelf leads genereren

Tip 4: kwalificeer jouw leads

Niet iedere lead is een potentiële klant, daarom wil je het kaf van het koren te scheiden. Dit kan met een goed doordacht kwalificatieproces. We willen alle potentiële kopers eruit filteren.

Onze favoriete manier is een vragenlijst. We stellen een aantal belangrijke vragen die we gebruiken om de leads te kwalificeren. Dit heeft 2 grote voordelen:

  1. Niet interessante leads nemen niet eens de moeite om de vragen in te vullen
  2. De antwoorden op de vragen geven goed inzicht in de kwaliteit van de lead

Op deze manier kunnen we dus bepalen of een lead wel of niet interessant is.

Een andere manier om leads te kwalificeren is een goedkoop instapproduct. Het doel hiervan is niet om geld te verdienen, maar om “kijkers” te onderscheiden van “kopers”. Iedereen die bereid is om 20 euro af te tikken heeft een echte koopintentie. Daarnaast gaat de conversie van lead naar klant ook nog eens omhoog als mensen al bij jou hebben gekocht. Een win-win situatie als je het mij vraagt.

Door jouw leads te kwalificeren kun je jouw tijd in de goede contacten stoppen. Daardoor houd je ook meer tijd over om nog meer leads te genereren!

Lead kwalificatie survey van zelf leads genereren

Tip 5: bouw een geautomatiseerde funnel

Kas en Pieter wonen in een klein dorpje in Afrika
Het dorp heeft één groot probleem: er is te weinig water. 
Kas denkt graag in oplossingen en besloot hier iets aan te doen.
Samen met zijn kinderen loopt hij iedere dag naar een waterput, vult een paar emmers vol met water, en brengt dit terug naar het dorp.
Hier zet hij een tentje neer, waar hij het water aan de dorpelingen verkoopt.
Een mooi verdienmodel als je het mij vraagt.
Pieter daarentegen, is met de noorderzon verdwenen.
Niemand weet waar hij is.
En na een paar maanden komt hij eindelijk terug.
Niet alleen, maar met een paar werklui en grote graafmachines.
Pieter begint met het bouwen van een pijpleiding.
Een pijpleiding die water van de waterput naar het dorp pompt, zonder er iets voor te doen…
Pieter opent een kraampje en verkoopt het water voor de helft van de prijs.
Kas is “out of business” en Pieter verdient meer geld dan hij ooit had durven dromen.

Het punt dat ik met dit verhaal wil maken is het volgende: iedere handmatige handeling die geautomatiseerd kan worden is zonde van je tijd. Kijk eens naar het volgende rekensommetje:

Het versturen van een gratis weggever (incl. email sequence) kost zo’n 15 minuten per persoon. Gemiddeld verstuur je er 20 per maand (5 per week). Dit kost jou dus 300 minuten, oftewel 5 uur per maand. Op jaarbasis ben je dan zo’n 60 uur kwijt, wat neerkomt op ruim 7 volledige werkdagen!

Persoonlijk zou ik er dan voor kiezen om één keer een paar uurtjes te reserveren om dit systeem te automatiseren. Pieter Kern, één van breinen achter Zelf Leads Genereren, is hier een ster in. Bij iedere handeling vraag hij zich af: ben ik water aan het sjouwen of een pijpleiding aan het bouwen?

Automation trigger zelf leads genereren funnel

Tip 6: genereer traffic

De rode loper ligt, nu moeten mensen hem nog gaan bewandelen. Daarvoor moeten we traffic gaan genereren. 3 manieren om traffic te genereren zijn:

  1. Traffic kopen
  2. Traffic lenen
  3. Traffic verdienen

Traffic kopen is in de meeste gevallen de beste optie. Je kiest het platform, zoals Facebook, Instagram, Google, YouTube of Tiktok, waar jouw doelgroep actief is. Vervolgens betaal je een bedrag per weergave of klik. Hoe meer je betaalt, hoe meer mensen jouw rode loper zullen bewandelen. 

Traffic lenen is een goede optie, als er iemand is die jouw doelgroep op dit moment al bereikt (denk bijvoorbeeld aan een wekelijkse nieuwsbrief). Je kunt een samenwerking aangaan en een commissie betalen over iedere lead die uit de partnership komt.

Traffic verdienen is een lange termijn strategie. Je gaat aan de slag met het opbouwen van jouw eigen publiek, via jouw website en social media kanalen bijvoorbeeld. Het grote voordeel is dat je geen geld betaalt om mensen te bereiken. De keerzijde hiervan is dat het lang duurt en veel tijd kost om traffic te verdienen.

Daarom raden wij in de meeste gevallen aan om te beginnen met het kopen van traffic. Als je hier voldoende klanten mee werft, kun je eens kijken naar de opties om traffic te verdienen.

Zelf Leads Genereren blog

Tip 7: optimaliseer door A/B splittesten

Hoe hoger jouw ROAS (return on advertising spend), hoe meer leads jij gaat genereren. Daarom is het belangrijk om alle onderdelen van jouw funnel te A/B splittesten. Denk hierbij aan:

  • Je advertentie
  • Je opt-in pagina
  • Je instapproduct

Ja, het is wat werk, maar dat gaat het dubbel en dwars terugverdienen. Kijk even naar onderstaand praktijkvoorbeeld.

Harry is een burn-out coach en verkoopt 1-op-1 trajecten. Hij heeft net een nieuwe funnel gelanceerd met de volgende conversies:

  • 1% conversie op de advertentie
  • 15% conversie op de opt-in pagina
  • 10% conversie op het instapproduct

Na 6 weken A/B splittesten en optimaliseren, heeft hij zijn conversies weten te verhogen. De conversies op zijn nieuwe funnel zijn:

  • 2% conversie op de advertentie
  • 25% conversie op de opt-in pagina
  • 20% conversie op het instapproduct

Hij heeft zijn conversie over de 3 stappen in zijn funnel met 21% weten te verhogen. Laten we nu eens kijken naar het effect in de praktijk.

Harry koopt gemiddeld zo’n 500 weergaven per dag, wat neerkomt op 15.000 per maand. Op basis daarvan, zijn de verschillen als volgt:

  • Advertentie conversies: 150 -> 300
  • Opt-in pagina conversies: 22 -> 75
  • Instapproduct conversies: 2 -> 15

Waar we eerst 2 échte conversies hadden, hebben we er nu 15. Dat is een stijging van 650%! Met een sales conversie van 50% en een gemiddelde klantwaarde van €2.000, levert deze optimalisatie Harry €13.000 (€15.000 – €2.000) extra omzet per maand op! Dit kan weer geherinvesteerd worden, waardoor leads genereren voor Harry geen probleem meer is.

A/B splittest zelf leads genereren funnel

Tip 8: campagne based marketing

Heb jij je ooit afgevraagd waarom mensen letterlijk DAGEN voor de lancering van de nieuwe iPhone in een slaapzak voor de winkel liggen? Waarschijnlijk verklaar je hen voor gek (en dan geef ik je nog gelijk ook). Maar… dat verandert niets aan het feit dat Apple de ster is in het lanceren van nieuwe producten. 

Apple maakt gebruikt van zogeheten “campagne based marketing”. Ze komen niet iedere maand met een nieuwe versie van de iPhone uit. In plaats daarvan, lanceren ze eens in de zoveel tijd het nieuwe model, (met een gigantische hype er omheen), waarvoor mensen dagen in de rij gaan staan.

Vraag jezelf daarom vooral af: hoe kan ik een hype creëren over mijn product of dienst? Stel dat je een nieuwe feature toe gaat voegen aan je product. Dan kun je ervoor kiezen om een simpele post op de socials te plaatsen, óf je pakt het groots aan. 

Je begint met het triggeren van je doelgroep, dat er iets “nieuws” en “gaafs” aankomt (maar vertelt nog niet wat het is). Vervolgens maak je er een spelletje van: mensen kunnen raden wat het is. En iedereen die het goed heeft, krijgt de feature cadeau. Het enige dat ze moeten doen is een formuliertje invullen. Vervolgens geef je een kleine snippet weg, en uiteindelijk, deel je wat het daadwerkelijk is. 

In plaats van een aantal mensen die je post zien, heb je nu een waslijst aan mensen (incl. contactgegevens) die staan te trappelen om erachter te komen wat voor moois je gaat lanceren.

Kerst campagne van Physical Leads om leads te genereren

Tip 9: bouw een viraliteit systeem

Hoe mooi zou het zijn als iedere klant jou 2 nieuwe klant aanlevert? Dan hoef jij je nooit meer zorgen te maken over je marketing! Mond-tot-mond reclame is simpelweg de beste marketing die er is. Toch valt het ons tegen hoe weinig bedrijven hier actief op inzetten. 

Mensen zijn tegenwoordig lui, zo simpel is het. Daarom willen we het zo makkelijk mogelijk maken voor ze. In plaats van te vragen of ze ons aan willen raden bij bekenden, bouwen we een systeem die ervoor zorgt dat:

  1. Ze er zelf ook iets aan hebben
  2. Ze er niet over na hoeven te denken, en
  3. Ze er vrijwel geen tijd aan kwijt zijn

Een goed viraliteit systeem geeft jouw klanten een bonus, als zij een nieuwe klant aanleveren. En maakt dit proces zo makkelijk mogelijk door alle vereiste handelingen in copy-paste format voor hen klaar te zetten. Met een automatisering kun je dit vervolgens inregelen zonder dat het jou tijd kost

Hoe meer klanten jouw bericht verspreiden, hoe meer leads jij gaat genereren. VOLLEDIG GRATIS. Leads genereren was nog nooit zo makkelijk. Zorg er daarom dus voor dat je een goed viraliteit systeem hebt staan voor jouw bedrijf.

Tip 10: verhoog jouw sales conversie

Je hebt pas iets aan leads als ze ook daadwerkelijk klant worden. Daarom moet jouw sales conversie zo hoog mogelijk zijn. Dit kun je doen door te stoppen met verkopen en te starten met helpen. Mensen willen geholpen worden, zo simpel is het. Jouw product of dienst helpt iemand daarom (als het goed is?!) ook met het oplossen van een probleem. 

Focus op dit probleem, maak mensen hier (nog meer) van bewust, en speel hierop in tijdens het verkopen. Het boek stop met verkopen start met helpen van Mark Soons gaat dieper in op deze techniek van verkopen.

Stop met verkopen start met helpen

Veelgestelde vragen over leads genereren

Hoe kun je meer leads genereren?

Je kunt meer leads genereren door een funnel te bouwen en advertenties te draaien.

Wat is een voorbeeld van een lead?

Iemand die een gratis document heeft gedownload, een offerte heeft aangevraagd of een contactformulier heeft is een voorbeeld van een lead.

Wat zijn goede leads?

Een goede lead is iemand die oprecht interesse heeft in jouw product of dienst en bereid is hiervoor te betalen.

Wat is een lead in marketing?

Een lead in marketing is iemand die interesse heeft getoond in een product of dienst van jouw bedrijf.

Wat zijn organische leads?

Organische leads zijn geïnteresseerden in jouw product of dienst die via een organisch (oftewel niet betaald) kanaal zoals Google of Social Media zijn binnengekomen.

Wat is een lead advertentie?

Een lead advertentie is een advertentie die puur gericht is op het genereren van nieuwe leads.

Hoeveel leads worden klanten?

Het is onmogelijk te zeggen hoeveel leads klanten worden. Dit is afhankelijk van jouw markt, jouw doelgroep, jouw aanbod en jouw sales proces.

Waar komen leads vandaan?

Leads komen over het algemeen uit Google, advertenties, social media en via jouw eigen netwerk.

Bonus tip: voorkom de 5 meest gemaakte fouten met leads genereren

Tot slot hebben we nog de 5 meest gemaakte fouten met leads genereren voor jullie klaarstaan. Deze fouten kosten je gigantisch veel tijd, geld en leads. 

Leads kopen bij lead generatoren

Het kopen van leads bij lead generatoren is heel gebruikelijk in vakgerichte markten. Leads extern kopen is 10x duurder dan ze zelf genereren. Je bent letterlijk tegen elkaar op aan het bieden, wat de prijzen omhoog drijft. Leads genereren wil je daarom zoveel mogelijk binnen het bedrijf houden. 

Koude acquisitie

Los van het feit dat koude acquisitie tegenwoordig VERBODEN is, is het ook alles behalve effectief. Leads genereren kost op deze manier namelijk gigantisch veel tijd. Aangezien tijd geld is, blijkt koude acquisitie een duur geintje te zijn. 

Dure marketing partijen inhuren

Dure marketing partijen zijn een prima optie als jij voldoende budget hebt. Maar… als jij moeite hebt met het werven van klanten (en/of leads genereren), heb je waarschijnlijk geen groot budget. Daarom is het DOODZONDE om een dure marketing partij in te huren. Helemaal als je het ook prima zelf aan kan leren. En dat is precies de reden dat wij Zelf Leads Genereren zijn gestart. 

Marketing zonder strategie

Zelf leads genereren is alleen mogelijk met de juiste strategie. Druk alsjeblieft NOOIT op de “promoten” knop bij jouw Facebook berichten. Als er iets zonde van je geld is, is dat het wel. Zorg ervoor dat jij leads gaat genereren met de juiste strategie.

Klik hier om toegang te krijgen tot de Zelf Leads Genereren video.

Slechte systemen

Je hebt verschillende systemen nodig om van jouw marketing een succes te maken. Denk aan landingspagina’s maken, funnels bouwen, email sequences maken enzovoort. Nu heb je 2 opties: 

  1. Je gaat alle losse systemen, zoals clickfunnels en MailChimp kopen en met elkaar koppelen, of
  2. Je doet mee aan Zelf Leads Genereren en krijg een alles-in-één systeem voor al jouw marketingactiviteiten

Conclusie: leads genereren is niet moeilijk maar wel belangrijk

Het komt erop neer, dat leads genereren eigenlijk niet zo heel erg moeilijk is. Je moet alleen goed weten wat je precies moet doen. En dat is precies waar wij jou bij Zelf Leads Genereren mee willen helpen. We helpen bedrijven met het genereren van hun EIGEN leads. Wil je direct aan de bak?

Klik hier om onze video training te bekijken

Klik hier om contact met ons op te nemen (WhatsApp)

Klik hier om meer informatie over het Zelf Leads Genereren Programma te ontvangen



Leads genereren

Een enkeltje naar Mars, gegarandeerd.

Je verdient jouw investering 2x terug of we werken GRATIS

Start met de gratis Training
crossmenu